HTML

A posztok szerzőit azért kérjük fel, mert jól értenek valamihez, ami az EU-val kapcsolatos. A magyarok csaknem fele látja értelmét annak, hogy tagok vagyunk. Ha már azok vagyunk, akkor lássuk, hogy mi végre, miért érdekes, mit tartogat. A blogot az Európai Bizottság megbízásából Martin József Péter szerkeszti.
A szerkesztő függetlenségét a megbízási szerződéshez csatolt szerkesztőségi charta garantálja. A blog tartalma nem tekinthető az Európai Bizottság álláspontjának. Kapcsolat: tagokv_KUKAC_gmail.com

2011. március 07.

Így folynak el az EU milliárdjai Magyarországon

Környey Balázs

(A szerző közgazdász, a komplex térdégfejlesztéssel foglalkozó HappyBike Kft. projektvezetője.)

Több mint tíz éve dolgozunk projektvezetőként számos, az NFÜ, az MVH és az NKTH által támogatott projektben különböző területeken. Munkáink jelentős részét térségfejlesztési pályázatok teszik ki, így elsősorban az ott tapasztalt anomáliákról és azok elszomorító mellékhatásairól írok. Azonban az ott tapasztalható jelenségek egy része a teljes pályázati rendszerre érvényes.

Magyarország fejlesztési stratégiáját az elmúlt húsz évben négyévente újrafogalmazták; így születtek meg ciklusonként az - elsősorban nevükben és fókuszukban eltérő - új nemzeti fejlesztési programok. Többnyire anélkül, hogy az előző programciklus tapasztalatait feldolgozták volna. Így nem meglepő, hogy a programok végrehajtása sok sebből vérzik.
 
Hiányzik a valódi stratégia. A stratégiai és operatív programokat, a konkrét pályázatokat tervező állami intézmények többnyire nem tudnak, vagy nem vesznek tudomást más szervezetek terveiről és a potenciális pályázók körülményeiről (pl. reális pénzügyi lehetőségeiről). Olyan programok készülnek, amelyek időben, térben, társadalmilag és pénzügyileg – valódi stratégia hiányában – eleve nem alkalmasak arra, hogy a beléjük ölt százmilliárdok jól hasznosuljanak.
 
Pénzt nyerni bármi áron, bármire. A pályázat alapvetően egy lehetséges eszköz, hogy forrást biztosítsanak egy, a közösség szempontjából hasznos projekt megvalósulásához. Ideális esetben tehát előbb születik meg a terv, és ahhoz társulnak a lehetséges források. Mára azonban a pályázati pénz elnyerése sok esetben maga lett a cél, és csak másodlagossá vált a forrásfelhasználás hasznossága.
 
Bonyolult szabályok, több példányos papír alapú pályázati leadás, alátámasztó dokumentumok tömege, túladminisztráltság, évről évre változó pályázati kiírások. A pályázatok készítői és a programok lebonyolításában közreműködő szervezetek munkatársai nem tudnak hatékonyan dolgozni. Utóbbiak eleve kevesen vannak, az informatikai háttér nem támogatja megfelelően a munkájukat, a pályázati dokumentáció bonyolultsága, a nem egyértelműen megfogalmazott pályázati kritériumok és a gyakran ellentmondásos végrehajtási utasítások az ő munkájukat is hátráltatja. A felesleges bonyolultság, a vele járó rengeteg többletköltség, papír- és élőmunka
felhasználás homlokegyenest ellentmondanak a pályázati kiírásokban megkövetelt fenntarthatósági elveknek.
 
Elhúzódó bírálati idők. Mivel a pályázati felhívások nem ütemezettek, közel azonos beadási határidővel jelennek meg, a „mindenki mindenre pályázik, amire csak lehet” elv miatt a benyújtott pályázatok tömegével zúdulnak a közreműködő szervezetek munkatársaira. A pályázatok és a dokumentumok nagy mennyisége (volt 29 kg-os pályázati dokumentációnk!!), a bonyolult adminisztráció önmagában is hosszabb bírálati időket okoz az előírtnál. Ezt tovább súlyosbítja, hogy sokan eleve csak a benyújtáshoz szükséges minimumot készítik el időben, a munka nagy részét a hiánypótlási időszakra hagyják. Ennek az a következménye, hogy a több száz oldalas pályázatok csak a bírálati időszak második felére válnak teljessé, így az érdemi feldolgozás csak ekkor kezdődhet meg.
 
Minderre két konkrét példa:
 
Az MVH vidékfejlesztési programjai között 2009. októberben meghirdetett turisztikai tevékenységek ösztönzéséhez nyújtandó támogatások pályázati feltételeit a benyújtási határidő előtt négy nappal módosították. A pályázat űrlapjait, költségvetését – több száz tételt tartalmazó lista! – kézzel kitöltött pdf nyomtatványon kellett benyújtani –, amit a közreműködő HACS munkatársai kézzel vittek fel az MVH informatikai rendszerébe. A
pályázatok 14 hónap elteltével sincsenek még elbírálva, arról nem is beszélve, hogy a költségvetést a MVH által 2009-re meghatározott kötelező elszámoló árakon kellett összeállítani. Ezekből a pályázatokból 2011-ben vajon mi lesz biztos anyagi bukás nélkül megépíthető?
 
Az Európai Regionális Fejlesztési Alap egyes CBC programjainak végrehajtása is alig halad. Egy 2008 őszi, kétfordulós pályázat nyerteseinek listája 2010 májusában készült el, majd az augusztusban elindult támogatási szerződéskötési folyamat ellenére a mai napig sincs a kezünkben a támogatási szerződés. Enélkül pedig a támogatások lehívása nem lehetséges.
A támogatási szerződések többször járják meg ugyanazt az utat az NFÜ és a VÁTI között, míg végre aláírásra kerülnek. A VÁTI néha még arról sem tud, hogy a szerződéskötési folyamat a saját szervezetén belül hol tart. És nem azért mert rosszindulatúak: bárki, akivel kapcsolatba kerülünk, azonnal segít. Mindez nekik is kínos: nemrég levelet kaptunk az IH-tól: ha nem sikerül időarányosan lehívnia Magyarországnak a támogatásokat, akkor félő, hogy az EU elvonja azokat.
 
A vidék életében alapvető fontosságú, eleve szűk költségvetésű építési projekteket az elmúlt évek rossz tapasztalatai miatt támogatási szerződés nélkül senki nem finanszírozza. Ezért egyre több fejlesztés - a sikeres pályázat ellenére - el sem kezdődik. A pályázók kezdik visszamondani a támogatásokat, mivel nincs olyan vállalkozó, el merné kezdeni a kivitelezést. Illetve az önkormányzatok sem vállalják a kockázatot, és a bankok sem a finanszírozást. Hiába kérjük évek óta, hogy az MFB dolgozzon ki egy kifejezetten ezeknek a projekteknek az előfinanszírozására alkalmas hitelkonstrukciót - hátha két állami szervezet (pl. MFB/NFÜ) egymás között könnyebben elszámol a támogatásokkal – az MFB álláspontja szerint amíg valamelyik minisztérium erre nem kéri meg őket, ők nem foglalkoznak az üggyel.
 
A térségfejlesztési munkánk lényege, hogy a projektek organikusan egymásra épülő rendszert képeznek. A kifizetéseket megelőző ellenőrzésekre gyakran a kötelező határidő utolsó pillanataiban kerül sor, miközben a térségfejlesztés csak a kapcsolódó projektek összehangolt végrehajtásával lehet eredményes. A kifizetésekre hónapokat, de volt projektünk, ahol másfél évet kellett várnunk. Az elhúzódó kifizetések miatt fellépő forráshiány viszont ellehetetleníti több kapcsolódó projekt megvalósulását – így az egész térségfejlesztési folyamat hasznosulása elmaradhat.
 
Miközben a hazai körbetartozások elképesztő méretűre duzzadásáról beszélünk, a magyar állam programtervező és közreműködő szervezeteinek szervezetlen és hatékonytalan működése, majd tavaly a kifizetések tudatos befagyasztása százmilliárdos nagyságrendű kifizetetlen tartozást generált. Multiplikátor hatásának köszönhetően pedig szinte felmérhetetlen a kifizetetlen támogatások okozta anyagi kár, hiszen például munkahelyek megszűnését eredményezi, közvetlenül terhelve a költségvetést is.
 
Mire van szükség?
 
Először is egy logikus, a hosszú távú fejlesztési stratégián alapuló, prioritásaiban egymásra épülő, akár több cikluson átívelő, előre tervezhető, társadalmilag elfogadott támogatási program kidolgozására. Pontosan meghatározva, hogy az egyes programokon belül mikor, mire, ki és mennyi forrást használhat fel.
 
A programok lebonyolítására és ellenőrzésére elegendő mennyiségű pénzt, felkészült, megfelelő létszámú munkaszervezetet és hatékony, integrált informatikai hátteret kell biztosítani.
 
A pályázatok benyújtására egyszerű, egyértelmű, átlátható és akár elektronikusan is benyújtható dokumentáció kialakítása szükséges, a kiegészítő, papíralapú dokumentáció minimálisra szorítása mellett.
 
A támogatások hatékony felhasználásához átlátható közbeszerzési feltételeket, korrupcióellenes jogszabályi és érdekeltségi környezetet kell teremteni. A programokat kezelő tisztviselő, és a projekteket végrehajtó menedzserek munkájának támogatására egyértelmű, konzisztens végrehajtási utasításokat kell kidolgozni.
 
Végül meg kell teremteni és biztosítani kell a pályázatok benyújtását megelőző, a bírálati, végrehajtási és ellenőrzési szakaszban is fennálló valódi civil kontroll feltételeit.
 
Minden résztvevő – de alapvetően Magyarország – érdeke lenne, hogy a programtervező és a pályáztatásban közreműködő szervezetek végre nézzenek szembe a rendszerben felmerülő problémákkal, és legyen akarat egy egyszerűbb, strukturált, átgondolt és átláthatóbb rendszer kialakítására, sikeres nemzetközi példák tanulmányozásával.
Szószedet
 
NFÜ - Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, a legfontosabb állami szervezet, amely az EU-s pályázatokat kezeli. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium alá tartozik.
 
MVH - Mezőgazdasági és Vidéfejlesztési Hivatal, az EU-s mezőgazdasági támogatásokat kifizető ügynökség. A Vidékfejlesztési Minisztérium alá tartozik.
 
NKTH - Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal, de január 1. óta Nemzeti Innovációs Hivatal a neve. Kutatásra és fejlesztésre, tudományos munkákra szánt EU-s támogatások elosztását felügyeli, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium alá tartozik.
 
HACS - Helyi Akciócsoport, a vidékfejlesztési támogatásokkal foglalkozó, a Leader programhoz kapcsolódó irodahálózat.
 
VÁTI - 1950-ben Városépítési és Tervező Iroda néven alakult, de mostanra EU-s területfejlesztési támogatásokkal foglalkozó nonprofit kft, amely a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tulajdonában van.
 
operatív prorgam - Az EU-s pályázatok tartalmilag hasonló pályázatainak gyűjtőneve. Egy adott operatív programhoz hasonló célok tartoznak, például társadalmi megújulás, gazdaságfejlesztés, államreform, közlekedés stb.
 
közreműködő szervezet (ksz)- A konkrét pályázatok kezelésével az állam által megbízott cég.
 
irányító hatóság (ih) - Egy-egy operatív programot általában kezelő szervezet
 
 

 

Címkék: környey balázs támogatási pénzek

27 komment · 4 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://tagokvagyunk.blog.hu/api/trackback/id/tr162716971

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Richard Quandt - TUDOMÁNY ÉS KORRUPCIÓ 2011.03.09. 08:45:37

Alig telik el nap, hogy ne hallanánk valamilyen korrupciós botrányról. A média a világ minden országában beszámol a vesztegetésekről, közpénzek sikkasztásáról, hatalommal való visszaélésről, összeférhetetlenségi ügyekről. A korrupció mérésére a Transpa...

Trackback: Richard Quandt - TUDOMÁNY ÉS KORRUPCIÓ 2011.03.09. 08:42:03

Alig telik el nap, hogy ne hallanánk valamilyen korrupciós botrányról. A média a világ minden országában beszámol a vesztegetésekről, közpénzek sikkasztásáról, hatalommal való visszaélésről, összeférhetetlenségi ügyekről. A korrupció mérésére a Transpa...

Trackback: Cséfalvay: Első az innováció 2011.03.07. 14:59:01

A nemzetgazdasági minisztérium államtitkára szerint az Európai Unió versenyképességének növelése stratégiai cél, ezért az innovációnak kiemelt figyelmet kell szentelni.

Trackback: A szökőkút kurvára kellett... 2011.03.07. 13:33:02

Szóval közeledik az önkormányzati választás, remélem, már minden polgármester felállította a maga kis emlékművét, mely az utókort emlékeztetni fogja dicső személyiségére. Remélhetőleg ehhez Uniós forrásokat is igénybe vettek, és már készen áll a látván...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Picard kapitány, aki nem meleg csak angol. 2011.03.07. 10:40:20

Folyamatosan változó jogszabályok...

De a 29 kilós pályázati dokumentációkat remélhetőleg részben elfelejthetjük:
"A pályázatot (kitöltött projekt adatlapot és a felhívásban, valamint az útmutatóban előírt
mellékleteket) elektronikus adathordozón (kizárólag egyszer írható, írásvédett CD/DVD
lemezen) a pályázati kiírás részét képező, kinyomtatott és cégszerűen aláírt nyilatkozattal
együtt zárt csomagolásban,..."
Majd meglátjuk:)

dzsi85 2011.03.07. 10:43:06

jogos és jó meglátások egy szép magyarosan elkúrt rendszerrel kapcsolatban... :/ valahol persze ez is az ország szégyene, hogy több ezer milliárd forintnyi támogatást sem vagyunk képesek az ország fejlődésére, gyarapodására használni!

"Pénzt nyerni bármi áron, bármire." ... talán a legjellemzőbb pont, munkámból fakadóan találkoztam olyan pályázóval, aki körberöhögött, mikor mondtam hogy 50 % a támogatás és mellé kell tenni 50 % önerőt. azt mondja, minek tenne bele bármit is, neki csak a pénz kell...

az pedig hogy a kormányváltás óta gyakorlatilag semmi nem történik az eu-s pályázatok terén (leszámítva a "fantasztikus" úszt-t) pedig leginkább a kormány hibája. persze értem én, hogy az eu-s pénzek mellé tett állami forrásra most "máshol van szükség"...

és hogy mire van szükség?! ez sajnos utópia... aki benne van a rendszerben, látja a hibákat, de legfelül nincs érdek, hogy változtassanak rajta.

tiem 2011.03.07. 11:15:13

Ügyes a cikk, de nem mondott ujdonságot! Csak az az érdekes, ha a úgy is a mindenkori haverok kapják a pénzt, akkor minek ez a várakoztatás...

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2011.03.07. 11:16:46

új szó ez a "hatékonytalan", azt hiszem, minden államszervezetet gazdálkodását jól (vagy rossztalanul) jellemzi...

papugaja 2011.03.07. 11:26:22

Mindezeken a gyerekbetegségeken már az előcsatlakozási programok során túl kellett volna esnünk, pedig az már nem most volt.

stikasz_1 2011.03.07. 12:01:16

Mennyit kap a blog szerkesztője ezért a semmitmondó bejegyzésfolyamért? Nyilván meg kell fizetni a "függetlenségét", a csatolt szerkesztőségi charta az év vicce.

szegedbicaj 2011.03.07. 12:06:34

Aki benne van ezeknek a projekteknek az "elintézésében", az tudja csak igazán, mennyire így van.

Az EU a biciklis közlekedést ezerrel támogatja, magyar oldalon viszont semmilyen stratégia nincs, pontosabban van, de nem követi senki a civilek határozott és kifejezett kérésére sem. Van, hogy belehazudnak a pályázatba nem létező dolgokat is, csak hogy leszakítható legyen a pénz, aztán hullanak az emberek sorban, de erről megy a mélyen lapítás. Néhány példa dokumentumokkal, fénykép és ábra-illusztrációkkal:

szegedbicaj.blog.hu/2011/02/20/tudjuk_hogy_mi_a_jo_neked_ne_szolj_bele

szegedbicaj.blog.hu/2011/01/24/amikor_a_rendorseg_hazudik_valovilag_szegeden

szegedbicaj.blog.hu/2010/12/06/biciklis_paradicsom_ujszegeden

szegedbicaj.blog.hu/2010/10/20/85_meter_amokfutas_kerekparosoknak

CSI

Zorgo 2011.03.07. 12:08:19

Én csak arra kérném a tisztelt kormányt,hogy "tesztvásárlóként" próbáljon meg elintézni magának egy Széchenyi kártyát, vagy egy vállalkozói hitelt.A Bankok saját belső szabályaikkal elterelik a vállalkozásokat az olcsóbb forrásoktól, de jóval magasabb kamatozású folyószámlahitelt szívesen adnak.A kormányzati kommunikáció, és a valós lehetőségek között óriási a szakadék, mintha nem is ugyanarról az országról beszélnénk.Munkahelymegtartó támogatás:itt kilincseltek nálam a pályázatos cégek,hogy "papíron" végezzenek el a kollégáink angol tanfolyamot, és erre lehet pénzt szerezni.Undorító ez az egész szisztéma, úgy ahogy van.

mikrovp 2011.03.07. 12:10:11

csatlakozom stikasz-1-hez.
Az ilyen írásokból az elmúlt 20 évben legalább ezret olvastam. És, történik valami? Nem. Miért nem? Mert akik ezt a bürokratikus rendszert fenntartják, azok a bürokraták, akik ebből élnek.
A rendszerváltás azt is jelentené, hogy nem csak a régi rendszer haszonélvezőit meg a mai rendszer korrupt szemétládáit kellene végre lapátra tenni, hanem ezt a sok bürokratát is, akik még véletlenül sem a helyzetek megoldásán, hanem bonyolításán dolgoznak.

mikrovp 2011.03.07. 12:13:22

@MTFUN: pontosan ezügyben volt egy csomó levélváltásom a KAVOSZ-szal (ők működtetik a Széchenyi-kártyát). A válaszon azért megdöbbentem: igen, vannak lukak a rendszerben, meg hát hibák is, de összességében jól működik. Értjük, JÓL működik. Aztán abahagytam a levelezést, mert rájöttem, ezeknek téves fogalmuk van arról, hogy "jól", mit is jelent.

Zorgo 2011.03.07. 12:20:01

@mikrovp: Mi most adtuk fel másodízben a Széchenyi kártya megszerzését.4 bank adhatja csak ki, az OTP csak saját ügyfeleinek, az Erste 2 évre visszamenőleg kéri nyereséges mérleget(csak egyet kérhetne), a Volksbank befejezte a kártya kiadást, az MKB nak pedig hosszú hosszú listája van,hogy milyen tevékenységre nem adnak.Úgy utasítottak minket vissza,hogy tavaly 60 millió forgalom mellett, 5 millió nyereséget produkáltunk.Röhej az egész. :)
Közbeszerzés:kikértünk pár dokumentációt olyan projektekről ami fogható egy kis cégnek is(tehát nem hidat akartunk építeni), a második sor:az elöző üzemévben ebből és ebből a tevékenységből legalább 100 milliós forgalom, ki a fene tud ezeken nyerni?Ugyanazok a cégek akik eddig.Hiába tudunk sokkal jobb árakat, a követelmények annyira abszurdak,hogy el sem tudunk indulni ezeken a pályázatokon.

Ebcsont 2011.03.07. 12:20:18

Kedvenc turisztikai pályázatom is meg lett említve. :) Ezt a pályázatot azért szerettem meg, mert a falusi turizmus fellendítése kapcsán el nem számolható költségként lett megnevezve atomreaktor, részecske gyorsító és anyahajókba szerelhető hajómotor.
Már maga ez az "apróság" ékes bizonyítéka a vidékfejlesztés szakmai megalapozottságának!

parlamentarista 2011.03.07. 12:27:18

"vissza nem térítendő támogatás" = soha meg nem térülő beruházás
"gazdaságélénkítés" = klientúraépítés

a megoldás nyilvánvaló: a liberális gazdaságpolitika. az unió központi bankja (nem a bankházak) alacsony kamatozású, hosszú lejáratú hitelek (és nem vissza nem térítendő támogatást) nyújt közberuházásokhoz tőkepiaci (nem állami) garanciavállalás mellett. és innentől kezdve a városokat kell kialakítani az iparfejlesztési stratégiájukat, és a helyi adóból kellene biztosítani a gdp arányos önrészt. a vidéknek (régiónak) az agrárstratégiát kell kidolgozni. a mezőgazdaságba egyébként egy cent hitelre sem volna szükség, legfeljebb forgóeszköz hitelre (kölcsönre).

de ilyen itt nem lesz. az európai uniónak előbb szét kell szétesnie.

Zorgo 2011.03.07. 12:51:50

A legszebb történet, amikor Önkormányzatok vezetői vad álmoktól hajtva fürdőket, művelődési központokat építenek, amit utána még kifűteni sem tudnak.Utána pedig eladósodott városok állnak kezelhetetlen pénzügyi helyzettel, és hosszú évekig még egy utcát sem tudnak leaszfaltozni.

JohnHenry 2011.03.07. 12:54:02

bírom, hogy sokan itt is az uniót szídja és a bürokratákat - a magyarországi pályázati rendszert nem ők, hanem a t. politikusaink működtetik! hiába esik szét az unió, attól nekünk nem lesz jobb, a politikusaink maradnak.

mikrovp 2011.03.07. 12:54:14

@MTFUN: már formálódik bennem egy újságcikk erről az egész, elcseszett, álságos magyar hitelezési gyakorlatról, legalábbis a kisvállalati szektorban. Mert a magánbank annak ad és olyan feltételekkel, amilyenekkel akar, ez oké. De az, hogy a nagy csinnadrattával beharangozott vállalkozásfejlesztési hitelek gyakorlatilag kereskedelmi banki hitelek, nem megy le a torkomon, nettó hazugság az egész, erre vonatkozó kormányzati kommunikáció. Hogy-hogy a média erre még nem harapott rá?

MEDVE1978 2011.03.07. 13:00:23

Alapvetően ma Magyarországon már a politika irányítja az egész intézményrendszert. Ez nem mindig volt így, de csak amiatt mert a csatlakozás előtti időszakban kevesebb központi szerepet kapott a fejlesztéspolitika. A csatlakozás után az uniós szabályozás következtében ugyanakkor egyrészt kiestek egyes fejlesztési eszközök is, de a fő gonddá az vált, hogy csak az uniós fejlesztések társfinanszírozására maradt pénz.

A regionális, városi vagy akár vállalati és intézményi érdekek az egész uniós pályázati folyamatban nagyon magas szinten vannak képviselve. Ez kb. azt jelenti, hogy mindenhova "le lehet szólni" és reklamálni egy-egy pályázat gyorsítását. A pályázati kiírásokat pedig világosan érdekcsoportoknak írják ki.

Valaki írt a Széchenyi kártyáról. Az egész ÚSZT úgy van megírva, hogy a nagybankok egy része, így főként az OTP, jól járjon vele....

Zorgo 2011.03.07. 13:08:07

@mikrovp: A Figyelőben megírta egy újságíró, még tavaly, de mitől is változott volna valami.Beszéltem a Kavosz-al, egy kedves hölgy négyszemközt beismerte,hogy komoly gondok vannak, de ők ebben nem tudnak nyomást gyakorolni egy bankra sem, legfeljebb jelzik a kormányzat felé a problémát.Ez volt egy éve, azóta sem változott semmi, pedig ők nagyon bíztak a kormányváltásban.Hiába.

mikrovp 2011.03.07. 13:16:22

@MTFUN: ha jól látom, Ti is megvagytok a hitelek nélkül, én is. A cikket azért írnám meg, mert valahogy be kéne izzítani a jól párnázott széket azok alatt, akik bármilyen szinten is tevőleges részesei ennek a hazudozásnak.

Zorgo 2011.03.07. 13:35:46

@mikrovp: Ugyan, a kutya ugat, a karaván halad..Teljesen mindegy ki van kormányon, a józan ész pártfüggetlenül hiánycikk.

mikrovp 2011.03.07. 13:42:01

@MTFUN: legalább nehogymá' úgy nézzen ki a kívülállóknak, hogy ez így tényleg rendben van.

JohnHenry 2011.03.07. 13:50:10

@mikrovp: a kívülállónak bőven elég, ha szídhatja az EU-t és a komcsikat, ez a kérdés max akkor jut el az ingerküszöbéig, ha VV Pista benyőgi neki este tévében.

Zorgo 2011.03.07. 13:57:54

@mikrovp: ebben igazad van.Ha hallgatunk akkor cinkosok vagyunk mi is ebben a történetben.De látod, még a gazdasági lapok újságírói sem néznek be a kulisszák mögé, megelégednek pár felszínes kritikával.

mikrovp 2011.03.07. 14:22:47

@MTFUN: a mai újságírók legtöbbje csak firkász, vannak tapasztalataim. Ezért gondolkodom a cikken.

manya48 2011.03.07. 14:59:56

Utoljára 2009. decemberben írtak ki AVOP kertészeti beruházási pályázatot növényházépítésekre és kapcsolódó technológiai fejlesztésekre. A beadási határidő eredetileg dec. vége lett volna, de a decemberi ünnenek miatt ezt először 2010. jan. 15-re, majd jan. végére módosították. A beadott pályázatokat mai napig nem bírálták el. Közben olyan általános közleményt adtak ki, hogy ilyen címszó alatt minden év márc. 1-től márc. végéig lehet pályázni, azaz nagyon sokan voltak, akik idén már erre a pályázati formára akartak előkészülni, ám nemcsak hogy az idei konkrét kiírás késik (időpontját még az ú.n. bennfentesek is óvatos becsléssel legfeljebb őszre feltételezik), de még a már beadott pályázatok elbírálásáról sincs semmi hír. Közben a 70-es évektől elkezdődött intenzív növényház építés megtorpant, a régi házak sorra elöregszenek, sokan a technológiailag elavult, a mai kor követelményeinek már semmilyen szempontból nem megfelelő kislégterű sátrakban próbálnak minőségi termelést folytatni, de nagyon sokan vannak, akik a hiábavaló közdelembe belefáradva egyszerűen felhagytak a kertészeti termesztéssel. Ugyanakkor olcsón áramlik be külföldről a színtelen, ízetlen paradicsom, a kinézetre gyönyörű, ám jellegtelen ízű "kaliforniai" paprika, és még sorolhatnám.... Ébresztő!!!
süti beállítások módosítása