HTML

A posztok szerzőit azért kérjük fel, mert jól értenek valamihez, ami az EU-val kapcsolatos. A magyarok csaknem fele látja értelmét annak, hogy tagok vagyunk. Ha már azok vagyunk, akkor lássuk, hogy mi végre, miért érdekes, mit tartogat. A blogot az Európai Bizottság megbízásából Martin József Péter szerkeszti.
A szerkesztő függetlenségét a megbízási szerződéshez csatolt szerkesztőségi charta garantálja. A blog tartalma nem tekinthető az Európai Bizottság álláspontjának. Kapcsolat: tagokv_KUKAC_gmail.com

2011. november 28.

Kína bevásárol és kioktat

Joób Kristóf.

(A szerző a Nézőpont Intézet elemzője.)

A valutatartalék a „a nép vére és izzadsága, amit arra használnak, hogy megmentsék belőle a falánk és lusta görögöket” – háborgott egy kínai blogger a pekingi kormány európai kötvényvásárlási tervei miatt. A bejegyzés heves hangvétele több érdekes tanulsággal is szolgál. Egyfelől jól érzékelteti, hogy a kínai közvéleményt is élénken foglalkoztatja, hogy mekkora szerepet vállal Peking az euróövezeti hitelválság megoldásában. Másrészt az ilyen jellegű bejegyzések tömeges megjelenése arra is utal, hogy a pártvezetés immár nem ignorálhatja teljes mértékben az európai befektetésekkel kapcsolatos lakossági ellenállást.

Peking persze korántsem jószolgálati indíttatásból, hanem jól megragadható, esetenként kényszerítő erejű gazdasági érdekek miatt nyúl a zsebébe, amikor egyes bajba került euróövezeti tagállamok kisegítéséről van szó. Egyrészt ott van a legtöbbet hangoztatott érv, vagyis az, hogy az EU Kína legfontosabb kereskedelmi partnere: a 27 tagállamba irányuló export 282 milliárd eurót tett ki 2010-ben, ami a válságos idők ellenére is 19 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi volument.
 
Nyilvánvalónak tűnik hát, hogy Peking saját eszközeihez mérten igyekszik hozzájárulni az európai kereslet fenntartásához, különös tekintettel az áruk zömét felvevő euróövezetre. A másik szintén kézenfekvő ok a beavatkozásra pedig az, hogy a 3200 milliárd dollárosra becsült kínai valutatartalék negyede már most is euróalapú értékpapírokban van, vagyis Peking a monetáris unió kisegítésekor saját vagyonának az értékét is védi.
 
A valutatartalékok részben külföldi befektetése mellett ugyanakkor kevésbé nyilvánvaló érvek is szólnak. Így például az is, hogyha a hazai követeléseknek engedve sokkal nagyobb mértékben fordítanák a forrásokat a honi gazdaság megsegítésére, akkor nagy mennyiségű eurót és dollárt kellene jüanra váltani, ami óhatatlanul a kínai fizetőeszköz felértékelődéshez vezetne. Ez pedig kellemetlenül érintené a kulcsfontosságú nemzetgazdasági tényezőnek számító exportot.
 
A fenti megfontolások mellett ráadásul Peking egyéb célkitűzéseit is szem előtt tartja, amikor segítő kezet nyújt az euróövezetnek. Így például azt várja Brüsszeltől, hogy Kínát is ismerje el végre piacgazdaságként, ami automatikusan a még fennálló kereskedelmi korlátozások megszüntetését vonná maga után. Ráadásképp pedig a kínaiak erőteljes európai szerepvállalása mellett mind bizarrabbá válna, ha Brüsszel vagy egyes uniós kormányok továbbra is a demokratikus szabadságjogok hiányát kérnék számon a pekingi vezetésen.
 
Mindezek ellenére egyre nehezebb megmagyarázni a kínai lakosságnak, hogy miért a jólétben élő európaiak megmentésére költik az ország tartalékait, miközben az 1,3 milliárdosra becsült népességből több mint 200 millióan élnek a létminimumon vagy az alatt. Jóllehet a kínai vezetők nem függnek úgy az állampolgárok szimpátiájától, mind a demokratikus úton választott politikusok, a feltűnően hangos lakossági elégedetlenkedés belső harcokat válthat ki a Kommunista Párt felső vezetésében. A második hivatali ciklusának utolsó évét töltő Hu Csin-tao államfő pedig valószínűleg kényesen ügyelni fog arra, hogy ne váltson ki nagy elégedetlenséget olyan lépésekkel, amelyeket az EU irányában tanúsított túlzott nagylelkűségként lehet értékelni.
 
A kínai értelmiség egy része már most is azt követeli, hogy Peking csak nagyon kemény feltételek mellett legyen hajlandó közreműködni az euróövezeti hitelválság megoldásában. „Kína készen áll arra, hogy az IMF-fel és a Világbankkal együttműködve segítsen Európának a hitelválság leküzdésében” – nyilatkozta nemrég Li Jung pénzügyminiszter-helyettes. Azt, hogy a Világbank segítségét kapcsolatba hozta az uniós helyzettel a kínai politikus, akár alázásként is felfoghatnák az európaiak, hiszen egy olyan – alapvetően nyugati alapítású – szervezetről van szó, amely fő profilját tekintve bajba került fejlődő országok támogatására hivatott.
 
Mindezek fényében különösen pikánsnak tűnő helyzet állt elő, amikor a Világbank „testvérszervezete”, a Nemzetközi Valutaalap francia elnöke „perselyezett” november elején Kínában több befektetésért. Christine Lagarde ékesszólóan igyekezett ecsetelni a házigazdáknak, mekkora veszélyt jelent az euróövezet instabilitása a kínai-, és általában a globális gazdasági növekedésre nézve.
 
Ez az egyre inkább kioktató kínai hangnem köszönt vissza abban az interjúban is, amit a kínai gazdaságpolitika egyik fő alakítója, Ju Jongding adott a Handelsblattnak. Ju az euróövezet pénzpolitikájának átláthatóbbá és egyértelműbbé tételét sürgette, illetve az olyan stabil helyzetben lévő tagállamok nagyobb szerepvállalását, mint például Németország. A pekingi jegybank monetáris tanácsának egykori tagja ugyanakkor szemrebbenés nélkül javasolta az EKB-nak, hogy vásároljon az eddiginél jóval több olasz kötvényt, jóllehet szakmai múltja révén tisztában kell lennie az ilyen jellegű likviditásnövelésben rejlő kockázatokkal. Ez utóbbi felvetés körülbelül annyi empátiáról tanúskodik az európai helyzettel kapcsolatban, mintha egy Párizs által delegált „tanácsadó” mondta volna valamelyik közép-afrikai állam politikusainak azzal a céllal, hogy bizonyos francia szempontokat érvényesítsen.
 
A kínaiak európai szerepvállalása körüli vita szintén érdekes momentuma, hogy igazából senki nem tudja pontosan, tulajdonképpen mire is költi a pénzét Peking. Annyit nagy valószínűséggel ki lehet jelenteni, hogy a 3200 milliárd dolláros valutatartalék 25 százaléka van euró alapú értékpapírokban. Azt azonban, hogy ezen belül mekkora arányt képviselnek a görög, portugál és a hozzájuk hasonló hátországgal bíró kötvények, senki sem tudja. A szakértői becslések általában azt valószínűsítik, hogy az állomány zömét német állampapírok teszik ki, miközben a válságországokból mindeddig csupán néhány milliárd euró értékben vásároltak kötvényeket.
 
A kínai befektetések természetesen korántsem korlátozódnak kötvényvásárlásokra. A dél-európai államok kiszolgáltatott helyzetét Peking közvetlenül arra is megpróbálja felhasználni, hogy támogassa a nagy állami cégek európai terjeszkedését, illetve hogy újabb piacokat biztosítson a számukra. Így például a pireuszi kikötő konténertermináljának hasznosítási jogait 35 évre megvásárolta Cosco szállítmányozási óriáskonszern, és az athéni repülőtér 2026 és 2046 közötti üzemeltetési jogának elnyeréséért is ringbe szálltak a kínaiak. Az athéni és a pekingi kormány pedig egy olyan megállapodást is aláírt, amelynek értelmében a görög hajózási társaságok 4 milliárd euró hitelhez juthatnak, azzal a kikötéssel, hogy a pénzből kínai gyártmányú hajókat vásárolnak.
 
Miközben a szorongatott helyzetben lévő görög politikusok sikerként könyvelik el a kínai források bevonását, a kínai kézbe került cégek alkalmazottai számára nem mindig ilyen rózsásak a kilátások. Az új tulajdonos ahhoz szokott hozzá otthon ugyanis, hogy sok mindent megengedhet magának az olcsó működés érdekében. Így például a Kína „európai kapujaként” is emlegetett Pireuszban kirúgták a tapasztalt kikötői munkásokat, és helyükre képzetlen dolgozókat vettek fel, harmadakkora bérért.

 

Címkék: kína válság joób kristóf

72 komment · 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://tagokvagyunk.blog.hu/api/trackback/id/tr963417966

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A teljes uniót újrasorolná a Moody's 2011.11.28. 17:37:01

Az Európai Uniós tagállamok besorolásának újraértékelését tervezi a hitelminősítő az eurózóna válsága miatt – írja az Origo a Reuters és a Bloomberg beszámolója alapján. A Moody's továbbra is tartja álláspontját, miszerint ha nem következnek be további cs…

Trackback: "Ez a harc lesz a végső" - egy gazdasági szabadságharc margójára 2011.11.28. 13:05:19

Hogy pontosan milyen mértékű kárt okoz az elmúlt időszak unortodoxiája és a csatolt forradalmi retorika, az ma még a leminősítés ellenére sem sejthető. Hogy a cseszegetett bankok, befektetői körök, a folyamatos beszólásoktól, vagánykodástól f...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr Neanderthal 2011.11.28. 11:47:33

jo kis cikk, koszi, es tegyuk hozza hogy a nagy valsag a sajat penzukkel es nyugati intellektualis tulajdonokkal tizenvalahany eve machinalo kinaiaknak is koszonheto...

JohnHenry 2011.11.28. 11:58:34

ej-ej, nem lesz ebből baj? nézőpontos dolgozó hogy írhat olyan cikket, amiben nem dicséri orbánt legalább egy utalás erejéig? hát orbán már szart sem ér? :-)

ÁlKormi 2011.11.28. 12:14:31

a tapasztalt kikötői munkások miből PHD-ztek?

B-rocker (törölt) 2011.11.28. 12:24:49

@ÁlKormi: konténer pakolást nem lehet csak úgy beseggelni, azt gyakorolni kell Te nagyon szociális túl képzett.

kyanzes (törölt) 2011.11.28. 12:41:04

Szóval a senior konténerpakoló munkakör megszűnt, helyüket junior konténerpakolókkal töltik fel.

Mondjuk azt nem értem, hogy miért nem lehet felajánlani az állást ugyanazoknak a figuráknak kevesebb pénzért. Ezekben az időkben szerintem sok ember akkor is tovább húzná az igát, ha jóval kevesebbet kapna a munkájáért. Még mindig jobb keveset keresni, mint semmit.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.11.28. 12:54:19

"hogyha a hazai követeléseknek engedve sokkal nagyobb mértékben fordítanák a forrásokat a honi gazdaság megsegítésére, akkor nagy mennyiségű eurót és dollárt kellene jüanra váltani, ami óhatatlanul a kínai fizetőeszköz felértékelődéshez vezetne."

Mármint, ha konvertibilis lenne a jüan. De nem az. Pont ezért nyomja USA, hogy értékeljék fel a jüand a $-hoz képest. Most ez állami döntés kérdése. Ha szabadpiac lenne, akkor meg nem.

5perc 2011.11.28. 12:58:16

„a nép vére és izzadsága, amit arra használnak, hogy megmentsék belőle a falánk és lusta görögöket” – háborgott egy kínai blogger

Ez olyan sztereotíp kijelentés, mintha azt mondanánk, hogy "kifogásolható lenne, ha párttámogatott disznófejű kínai BLOGGEREK véréből és izzadságából megtermelt javakból mentenék meg a demokratikus működésű Európai Uniót". Itt Európában ilyet nem mondunk, ráadásul az állítás bármely része igazolhatatlan.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.11.28. 12:58:59

@JohnHenry: De, de Bástya elvtársat második helyen akarják meggyilkolni! Úgy jó lesz?

Az a kérdés, hogy ma ki alakítja Bástya elvtársat?

2011.11.28. 13:14:36

Azt azért lehetett volna sejteni, hogy ha a nagy, sokat termelő nyugat-európai(és persze amerikai) cégek megszüntetik az európai(és amerikai) termelést, és Kínában kezdenek termelni, akkor annak előbb-utóbb ilyen következményei lesznek. Ha ott termelnek, akkor itt nő a munkanélküliség, csökken az állam adóbevétele, csökken a vásárlóerő, lassul a piac. Kínában meg ennek pont az ellenkezője érvényesül. Ezt nevezhetjük gazdasági öngyilkosságnak is. Feltételezem, hogy Kína nem engedi kilopni az adót a zsebéből, mint a magyar és a többi európai állam. Szerintem. Úgy gondolom, hogy ezt a folyamatot a kormányoknak kellett volna szabályozni(=megakadályozni) valahogy.
Nem vagyok közgazdász, lehet, hogy nem így van, ahogy gondolom, de akkor valaki mondja el, miért nincs igazam.

nickita 2011.11.28. 13:26:07

@kermi: "Feltételezem, hogy Kína nem engedi kilopni az adót a zsebéből, mint a magyar és a többi európai állam"

Jártál te már az Ázsia Centerben, vagy a józsefvárosi China Town-ban? Ott még soha nem kaptam blokkot semmiért. Szerinted csak itt csalnak adót és nem otthonról hozták ezt a mentalitást? Kétlem.

kvadrillio 2011.11.28. 13:29:24

nono ! hátrább az agarakkal kínnyaiak !

Mi se gondóóótukkk vónna, hogy elárasztjátok a föld azinte minden országát "jól képzett ?????", és jól kiképzett adócsalóitokkal, vállalkozóitokkal, televele a József-városi piac is, akik lassan már kis hazánkban is rabszolgabérért dolgoztatják a magyar alkalmazottaikat ! vérrel és verejtékkel.....hmmmmmmm

saihulud 2011.11.28. 13:38:35

Indiában és Kínában miért gondolják az emberi munkaerőről, hogy egységnyi sugarúak és bárki helyettesíthető bárkivel azonnal?

5perc 2011.11.28. 13:45:14

@kvadrillio:
Amennyire tudható, a Ciang Con Bon Hö-n (vagy valami haonló = József városi piac) az árusok többsége vietnámi és nem kínai. Emellet a török, román és magyar árusok sem igen adnak számlát. Vagyis a magyarok közül páran adnak számlát bármilyen összegről, de pult alól, pénzért, tehát az sem legális.

Apafarkas 2011.11.28. 13:57:22

@saihulud: Valószínű azért, mert arrafelé tényleg egységsugarú az emberi munkaerő...

pollio 2011.11.28. 14:05:58

@kyanzes: A szenior konténerpakoló és a junior konténerpakoló közötti különbség nem a tudásban van, hanem abban, hogy az előbbi még görög, az utóbbi viszont már albán/román/észak-afrikai/bangladesi bevándorló.

LiberAll 2011.11.28. 14:12:33

Nem, hangulatkeltés véget, de én eddig, mindig kaptam blokkot a kínai boltban, kajáldában. Mondjuk ez Budapest, hanem vidék.

demagofób 2011.11.28. 14:17:51

@saihulud: Ez bármely nyugati multinál is így van...

Kotkodus 2011.11.28. 14:33:01

azért szerintem itt érdemes megemlíteni, hogy kína még egy nagyobb társadalmi átalakulás kapujában áll és ez az átalakulás alapjaiban fogja megrengetni mind a kínai, mind a világgazdaságot...

pandacsökiboborján 2011.11.28. 14:44:42

A ferdeszeműek 100%-os tulajdonosai lettek a Borsodchemnek,nem lelkesednek irántuk,mert elég gyökerek. Állami hitelből vették,amit most a magyarok fognak kitermelni.

drupayola 2011.11.28. 15:02:36

@nickita:
Kínában 1 hónapon keresztül, mindig, mindenhol és mindenkitől kaptam blokkot,amikor vásároltam valamit, lett légyen az 1 pár zokni egy hutongbeli kis boltban, vagy egy üveg ásványvíz a pályadvar melleti utcai standnál.

Cnere 2011.11.28. 15:04:51

@LiberAll: Ázsai centerben soha nem adnak számlát és még blokkot se nagyon. Egyszer vettem egy kis LCD tv-t, akkoriban 16e forintért, ami jó ár, de azért mégiscsak 16e. Mondom neki, garancia meg számla?
Adta a hülyét az eladó, hogy nem érti. Aztán írt egy sajtfecnit.
Ajándéknak szántam és már indultunk 200km-es útra, úgyhogy némi anyázás után elvittem. Nem lett baja a cuccnak, de nem tudom, hogyan érvényesítettem volna a garanciát.

malay 2011.11.28. 15:25:25

@ÁlKormi: nem PHD-tek, de hogy túl voltak fizetve az biztos és ezt elsőkézből tudom. Már a 90-s évek közepén egy kikötői munkás (Pireusz konténer terminál) 3500 usd körül keresett.

Hány Éves 2011.11.28. 15:32:33

@Cnere: OFF

Előre elnézést, csak viccelek, de szögezzünk le két dolgot:

Ázsia Centerben LCD TV-t venni ősi román/szlovák/kínai szokás.
Aki Ázsia Centerben LCD TV-t vesz, sikeres ember nem lehet.

ON

Tényleg elég furcsa dolgok mennek arrafelé, nem nagyon divat a blokk/számla, viszont az igazsághoz tartozik, hogy az olyan lomokért, amit ott vesz az ember, főleg az olyan stílusú üzletekben, olyan körülmények között, szerintem az ország más részein, magyar eladók esetén sem divat a korrekt, leadózott kereskedés...Sajnos

nemsirunk 2011.11.28. 15:36:01

Sokan azt hiszik, hogy ha a görögök (vagy akár a magyarok) elutasítanák az EU-függőséget, akkor valamiféle független nemzetállamban élhetnének. Hát nem. Az európai vagy a kínai függőség közül lehet választani. Nekem az európai sokkal szimpatikusabb, úgyhogy be kellene fejezni az idétlen „szabadságharcot” és integrálódni az EU-ba, amíg nem késő.

Hány Éves 2011.11.28. 15:43:35

@nemsirunk: Sajnos az elmúlt évszázad tapasztalatai szerint mi rendre a rossz oldalra "állunk", már amikor választhatunk, és nem kényszerpályáról van szó...
Nézd csak meg: két világháború a németek oldalán, hidegháború az oroszok oldalán.
Mikor NATO tagok lettünk, jót röhögtem, mondván, na, a Nyugati hatalmaknak vége, akinek mi szövetségesei leszünk az előbb-utóbb...:)

nagyon Gé 2011.11.28. 15:47:12

Azért fordított helyzetben mi sem rohannánk hozzájuk a milliárdokkal. Kerminek meg szerintem is igaza volt, pont a mi vadkapitalizmusunk tette erőssé kínát. Mondjuk nem a milyenk, hanem Eu és USA karöltve.

guy2 2011.11.28. 16:35:17

Nem lehet valahogy lemondani a garanciáról? Lehetnének olcsóbbak akkor a termékek.

Linkas 2011.11.28. 18:27:32

@drupayola: Hát igen. Ott a büntetés a tarkónlövés és nem az adóhatósági ejnye-bejnye.

Linkas 2011.11.28. 18:31:21

@kermi: ráadásul, a know-how, amit a nagy cégek sokszor némi állami segítséggel fejlesztettek ki, ezekkel a bevásárlásokkal simán kínai kézbe kerül. 10 év mulva senki sem vesz volkswagent, lesz helyette valami lin puo kuo csej, az európai termelő üzemeket meg csak a múzeumokban fogják mutogatni fényképről.

2011.11.28. 18:43:45

Kinyírták az iparunkat a mezőgazdaságunkat és az állattenyésztést. Most már tök mindegy, hogy milyen drága, mert nekünk nincs, így kénytelenek vagyunk megvenni. Ma már nálunk is 4-5 ezer ft-nál kezdődik egy szar Kínai cipő, de mivel más már nincs, így annyiért megvesszük azt, amit 5 éve még kevesebb mint feléért árultak. Egyszerűen nem tudsz már semmi olyat venni, amit ne Kínába gyártottak volna. Ebből még (nagyobb) baj lesz.

marosy 2011.11.28. 19:12:06

Túl magasan hordják az orrukat a kedves "európai" hozzászólók. Eljött az idő, hogy a kínaiak beleverjék az orrotokat egy kínai szarába.

livengood 2011.11.28. 19:20:47

@ÁlKormi: "a tapasztalt kikötői munkások miből PHD-ztek?"

fogalmad nincs a fizikai munkáról mi? elvégzik helyetted, mit érdekel az téged hogy kik? több tiszteletet a munkásnak!

Oscee 2011.11.28. 19:39:10

@Piciki: a mezőgazdaságot saját magunk nyírtuk ki EUs segítséggel. Ha kínában így menne a mezőgazdaság, jönne a főbelövés, esetleg az éhhalál ha kis családi mezőgazdálkodásról van szó.

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2011.11.28. 19:55:10

@ÁlKormi: Mondjuk azt te,biztos nem tudod miről beszélsz. Nem akarom védeni a görög melóst,de kikötői munkásként megemlítem neked,hogy csak a munkába állásomhoz 3 külömböző tanfolyamot kellet elvégeznem és egy komoly biztonsági átvilágítást kellet "engedélyeznem"(ISPS)-ez számodra biztos nem nagy dolog,hiszen te vagy az OKOS ember,de 3 komoly kurzus 2 külömböző nyelven azért nem rossz egy ilyen alja népnek mint én. Azóta a munkához kellett még egy tankhajó-biztonsági tanfolyam,egy vegyi anyagos és egy a gáz-teszterekről és általában a gázszintek méréséről(a külömböző hajóbiztonsági,munkabiztonsági,elsősegély,tűzoltási képzéseket már meg sem említem).
És igen,mostanra jólképzett,gyakorlott és tapasztalt kikötői munkás vagyok,aki 25-35 ezer dkk között visz haza havonta,és a pótlásom a cégnek minimum fél év--mindenféle doktori fokozat nélkül.

pandacsökiboborján 2011.11.28. 19:58:32

@Linkas: azért még jó,hogy csak vagy 25 évnyire vannak lemaradva az észak-amerikai-európai fejlesztésektől. ezt nehéz lesz behozni,mint ahogy a ruszkiknak sem sikerült soha.
aki meg kínai mérnök az nem kínában akar pénzt keresni,mert kilóra veszik meg a nyugatiak.
és mindenki jól jár

pandacsökiboborján 2011.11.28. 20:02:17

@HK417: node kínai gyártású hajókat rakodnak majd ki. azok pedig biztos sokkal biztonságosabbak,mit mondjuk a koreai vagy holland hajók, így ilyen képzésre sincs szükségük:)

pandacsökiboborján 2011.11.28. 20:11:47

@marosy: hát én javítottam a kínaiak szarát: csak a kibaszott műszaki rajzot és szabvány tűréseket stb. nem ismerik,amit a világon mindenhol egységesen ismernek.
Többet se rendelnek tőlük a hollandok én itt dolgozok. Haverom Németországban dolgozik,a tulajdonosok most telepítik vissza Európába a termelést,mert a kínaiak szarok és megbízhatatlanok.
OK más kultúra ,de nem igazán versenyképes minden szempontot összevetve.

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2011.11.28. 20:15:43

@pandacsökiboborján: Hoppácsak! Erre nem gondoltam,pedig nyílván ez az oka!

Oscee 2011.11.28. 21:16:01

@Hány Éves: mert olyan sok választásunk volt a hidegháborúban, vagy akár a második világháborúban is

I_Isti 2011.11.28. 21:40:30

@pandacsökiboborján: Zoknigyártáshoz nem szükséges iso tűréseket ismerni...

Kínával 2 nagydarab baj van:
1) a kretén népesedéspolitikájuk és tradícióik miatt egyre több olyan férfi van, akinek esélye sincsen - nehogy feleséghez, hanem általában nőhöz jutni arrafelé az egyre több a milliós nagyságrendnél kezdődik...

2) Mondjatok legyetek szívesek 1 darab azaz egy darab olyan dolgot, amit kínában találtak föl kínaiak,a modern időben (tehát a puskapor, röppentyű, ágyú stb nem ér!), ami alapvető befolyással bír az életünkre!

Figyel Castro 2011.11.28. 21:55:09

@nemsirunk: Szólj a nagyvezirnek is, mert ő nem nagyon van tisztában ezzel...

Figyel Castro 2011.11.28. 21:57:26

@Piciki: Tévedsz, Svájcban semmi nincs, ami kínai, még kaja is alig...

valójábannemberci 2011.11.28. 22:30:21

"Ju az euróövezet pénzpolitikájának átláthatóbbá és egyértelműbbé tételét sürgette"

Mpndja ezt az, akiknél nem lehet tudni, hogy mekkora az ingatlanlufi, mert átláthatóság és egyértelműség az zéró. Ha a kínai ingatlanlufi durran, akkor orbitális szopóágra kerülünk. Mindannyian.

@I_Isti: Na meg ez a másik: a korfa is olyan torz, hogy abba bele fog dögleni az ország. Vagy majd vesznek asszonykákat a pénzügyileg "gyarmatosított" tájakról, vagy mi?

potyus 2011.11.28. 23:37:51

A világ kb. 15 évvel ez előtt hara-kirit hajtott végre, hasba szúrta magát, a gazdasági verseny oltárán feláldozta a gazdaságot.
Mi is történt? 15 éve volt a csúcson a Kinai bérmunkáztatás. A világ vezető nagy cégei, szinte kivétel nélkül áthelyezte áru termelését Kinába, mert annyira olcsó volt a munkaerő.
Ezzel ingyen ezüttálcán kínálta fel a legmodernebb technológiát és no-haut.
A II. világháború után, a meggyötört Japán aki még messze nem volt elismerve a világgazdaságában, mint vesztes hatalom, úgy tudott megélni, hogy elkezdett utánozni, és hamisítani, ipari kémkedni. Volt is baja belőle. De a hatvanas évek végére, elérte, hogy működő gazdasága, és fejlesztése legyen, annyira megtanult modernül gondolkozni, hogy a nyolcvanas évekre hatalmas ipari hatalom lett. Vagyis megküzdött a sikerért.
Kina esetében ez egyszerűbben ment. Nekik nem kellett ipari kémkedni, hisz mindent megkaptak készen, és hatalmas emberi energiákat kihasználva a munkásokat szinte éhbérért dolgoztatva drákói ko,,unista törvények alkalmazásával, de kapitalista gazdasági elemekkel, és hangya szorgalommal bezsebelték a világot. Mondhatni most jön a képbe India, aki szintén feltartóztathatatlan ezen a téren.
India esetében árnyékot vet a gyerek munka, rengeteg gyerek dolgozik napi pár dollárért embertelen körülmények között. Ez pédául Kinában nincs, viszont van félelmetesen sok pénz.

Qqriq 2011.11.29. 06:04:14

Milyen jó is ez a globalizáció!
A tőke kitelepítette a termelést a harmadik világba, majd off-shor cégeken keresztül teríti az árut Európában. Így se munkahely, se adó bevétel. A munkanélkülieket tartsuk el hitelből.
Amíg adnak azok, akik az egészet elindították.

Tényleg milyen jó ez a globalizáció meg ez a szabad kereskedelem!
A nyugati világnak sikerül saját dugájába dőlni.

malay 2011.11.29. 06:15:36

@pandacsökiboborján: tudod vettem már át kinai építésű hajót...a futópróba után egy 900-as hibajegyzéket adtam át a gyárnak.....mondom futópróba....és hol volt akkor még a final delivery...

Qqriq 2011.11.29. 06:18:09

@Hány Éves:

"Sajnos az elmúlt évszázad tapasztalatai szerint mi rendre a rossz oldalra "állunk", már amikor választhatunk, és nem kényszerpályáról van szó...
Nézd csak meg: két világháború a németek oldalán, hidegháború az oroszok oldalán."

Sírva fakadok rajtad! Melyik is volt szabad választás?

k13 2011.11.29. 07:28:01

Elég nehéz ma még minőségi kínai terméket találni (leszámítva a ruhákat, mert ugye amit márkásként megveszünk is kínai) viszont ilyesztő, hogy a korábbi 0 csillagos autó után mára előállnak egy 4-5 csillagossal...

Reménykedjünk, hogy van egy minőségi szint amit nem képesel elérni. Persze reményre elég sz@r alapozni.

nemsirunk 2011.11.29. 07:53:23

@Qqriq: „Milyen jó is ez a globalizáció!”

Azt kellene megérteni, hogy a globalizáció nem azért van, mert pár ember egy sötét szobában így döntött, hanem ez tulajdonképpen a természet rendje. Mióta ember él a Földön (sőt, már azelőtt is) minden globalizálódni törekszik amennyire csak tud. Az emberiség is, az aktuális technikai szintjén. Mára odáig fejlődött a technika, hogy szinte minden képes globálisan működni, ezért úgy is működik.
Ez ellen ugyanúgy nem tudunk tenni, mint a gravitáció ellen. Nincs is értelme azon gondolkodni, hogy jó-e ez vagy sem, hanem arra kellene törekedni, hogy miként tudjuk kihasználni a javunkra, de legalábbis minél jobban alkalmazkodni hozzá.
Azok a népek lesznek sikeresek, akik ezt megértik és meg tudják tenni, viszont akik „szabadságharcot” folytatnak az egész világ ellen, és megpróbálnak elszigetelődni, azok tuti bukásra vannak ítélve.

nemsirunk 2011.11.29. 07:56:17

@Figyel Castro: "Szólj a nagyvezirnek is, mert ő nem nagyon van tisztában ezzel... "

Azt látom, hogy nincs tisztában. Sőt, nagyon sokan nincsenek tisztában ezzel errefelé, és valamiféle álomvilágban élnek. Ismételgetik, hogy "legyen úgy mint régen volt", mintha ettől bármi is megváltozna. Most már soha nem lesz olyan a világ, mint akár csak pár évtizede is volt, ezt tudomásul kell venni.

nyafnyaff 2011.11.29. 08:09:17

Bocsánat!!!
Nem ugyan ezt tette az EU magja 90-es évektől akkor még nem EU tag államikkal? Sőt megszüntette a verseny vállalatokat is.
Kína felnőtt, és USA és EU mag után ő veszi lassan át a világpiac diktáló pozícióját. Hoppá, mégis a "komcsi" piacgazdálkodás bejött, ők 1980-tól kezdték ezt felépíteni. Jó reggelt.....

mendson 2011.11.29. 08:10:53

@I_Isti: Olykor még a 2.pontban kizárt dolgokban is kételkedek.Van egy ájult csodálat úgy általában az ősi/mai Kina iránt mindenféle kritika nélkül,

Neretil 2011.11.29. 09:24:36

@nyafnyaff: Nem a komcsi piacgazdálkodás jött be, hanem mint már páran leírták a kapitalizmus mondott csődöt: a haszon érdekében oda települt mindenki, vitték a technikát, tudást, pénzt, a kínaiak hozzá adták a kommunista elnyomásban éhbérért napi 24 órákat dolgozó milliárdos munkaerőt és megszületett az új szuperhatalom. Azért ne próbáljuk ezt már egy rezsim javára írni. Ha csak a kommunista modellen múlt volna, akkor Oroszország ma nem egy putrifészek, hanem a Föld ura.

gyárvárosi 2011.11.29. 09:58:08

A termelés, a technika Kínába helyezésével a nagy vállalatok az ottani olcsó ,és maximálisan kizsákmányolt munkaerő révén hatalmas haszonra tettek szert.Most már nem annyira számítanak az emberi és szabadságjogok, amit a hidegháború idején mantraként és /vagy mennyei szózatként hallhattunk a Szabad Európa,és az Amerika Hangja adásaiban,de tudjuk, "van az a pénz". Különösen ha az a pénz százmilliárdokban mérhető.
Csak azt nem mérték még fel a magasságos nagytudású menedzsmentek, hogy olyan olcsó a kínai termelés sem lesz soha, a mit a munka és pénz nélkül maradó európai, amerikai plebs már meg tudna venni!

passzívház tervek · http://www.passzivhaztervek.hu 2011.11.29. 10:21:55

Remélem, nálunk hamarabb beindul a gondolkodás. Még mielőtt Kína a magyar földek megvásárlásávan "mentené meg" az országot. A vizet már eladtuk, ha a föld is elmegy, akkor para van...

Horváth Lajos,kőmíves, bisztonsági őr 2011.11.29. 10:23:09

A kurva dolga az, hogy a pénzért azt csináljon,amit a kuncsaft mond, és kussoljon. Namost Kína elég sok pénzt perkál, tehát ha megbassza az Eu-t akkor is max kussolhatunk. :):)

nemsirunk 2011.11.29. 11:00:21

@gyárvárosi: A nagytudású menedzsmentek nem képesek másként működtetni a cégeiket, még ha akarnák sem. Ha egy cég nem a maximális haszonnal dolgozik, akkor a többi kiszorítja és helyébe lép. Mindenképpen törekednie kell a maximális rövidtávú haszonra, hiszen a befektetők (akik mi is vagyunk!) 1% hozam-különbségért is átviszik a befektetésüket a másik céghez. Ez a világ így működik. És ennek az az oka elsősorban, hogy nincs egy központi irányítás, ami szabályozni tudná a jelenlegi totális szabadversenyt, mert nincs olyan erős hatalomkoncentráció sehol a világon. Mindenkinek alapvető érdeke lenne egy erősen központosított EU, aztán később egy világkormány.

nemsirunk 2011.11.29. 11:02:54

@Horváth Lajos: Kína akár az EU-t is befolyása alá tudja venni, de azért sokkal-sokkal nehezebben, mint egy porszemnyi kis nemzetállamocskát. Mindenképpen és minél előbb meg kell valósítani a teljes integrációt, ez nekünk létérdekünk.

PamutMamut 2011.11.29. 11:07:22

@saihulud: mert droid munkánál ez pontosan így van!

Ludovikás Levente 2011.11.29. 12:11:45

A görögök számára lehet hogy szívás egy kínai privatizáció, mert hozzászoktak hogy jól fizetett állami alkalmazottként dolgoznak, de nálunk csak a földesúr változik, a jobbágy élete ugyanaz marad

Cang 2011.11.29. 12:39:43

@nemsirunk: Szerintem ez olyan szép gondolat, mint a szocializmus volt annak idején. Két dolog maradt ki a képletből, egyik a belviszály, vagy polgárháború lehetősége, a másik meg az emberi hülyeség, kapzsiság és telhetetlenség, ami a politikában ügyeskedőkre ugyanúgy (vagy jobban) jellemző mint bárki másra. Gondolj bele, ha lenne egy idióta és zsarnok világkormány, totális hatalommal. Nagy ügyesen úgy szívatnának minket félholtra, hogy közben azt hinnénk hogy szabadok vagyunk. Bár ha nem teljes naivan nézzük a dolgokat, akkor kb. ilyesmi lehet az ábra.

pimpalini 2011.11.29. 13:52:28

@potyus:

Pontosan így van. Lehetett látni, hogy a telhetetlen befektetők által marionettfiguraként rángatott nagy cégek hogyan hozzák fel Kínát a 19. századból. Némi pénzért gyakorlatilag ezek a cégek és befektetők eladták a hazájukat, eladták Európát és az USA-t. Baromira érdekes dolog a pénzéhség, pénzsóvárság, mert többnyire együtt jár a szűk látókörrel és jövőbe nem látással. Ez utóbbi szándékolt, van helyette "utánam az özönvíz" szemlélet. Amúgy azt hiszem annak idején a németek kezdték el ezt valamelyik autógyárukkal. Tán a volkswagen? De ebben nem vagyok biztos.
Arról meg nem is szólva, hogy a sok kínai kerékpáros, akik remekül elvoltak a maguk 19. századi szintjén, autóra cserélte a drótszamarat. Az eredményt ismerjük: mennek az ég felé az olaj- és benzinárak, a kőolajtartalékok hamarabb fognak elfogyni (s ezt megint a NYugat szívja meg először, mert nekik, nekünk van a legkevesebb), ráadásul a környezetszennyezésről is ódákat lehetne zengeni, aminek hatásai ugye nem állnak meg Kína határainál.
Erre vezetett a liberális gazdaságpolitika, a piac "mindenhatóságába" vetett hit, az államok szabályozó erejének minimalizálása.
Öngól, baromi nagy harakiri. Így van. Igazad van.

ili810 2011.11.29. 14:34:33

@I_Isti: Kommunista Kínáról beszélünk és közben kapitalista gazdaságot csinál.No ez befolyásolja az egész világot. 800-900 évvel azelőtt találtak fel szinte mindent mint európa vagy a nagy nyugat.Azért nem mellékes a matematikától a csillagászatig,navigáció,vizierőmű,óra,vas eke és sok sok minden még. Nem kell lebecsülni mert meg most ő gyárt mindent.

öregmogyi 2011.11.29. 14:41:23

Ne csak a cégeket hibáztassuk! Ha lenne egy tudatos vásárlói réteg, ami bojkottálná a külföldön gyártott dolgokat, máris nehezebb lenne kivinni a melót. A németek helyében példul tojnék az Audira és a Mercire. (legalábbis a nálunk gyártott típusokra)

El kéne indítani egy mozgalmat, ami kerüli a kínai termékeket. Az a szomorú, hogy már szinte elképzelhetetlen az élet made in china nélkül, de el kell kezdeni, mert ennek csúnya vége lesz.

öregmogyi 2011.11.29. 14:50:06

példul bevezetnék egy arányszámot, ami a E-összetevőkhöz hasonlóan, minden termék hátulján ott lenne. És mutatná, hogy a termék hány százalékban hazai munka gyümölcse. (vagy legyen mondjuk EU-ra szűkítve)

Hátha kinevelődne egy generáció, akik eszerint választanák meg, hogy példul melyik telefont vagy autót veszik meg.

I_Isti 2011.11.29. 17:55:56

@nemsirunk: Bocsesz, persze mindenkinek, de elsősorban az Antikrisztusnak: ugyanis ő mindezt meg fogja csinálni, aztán majd meglátjuk, hogy örülni fogsz-e neki... :-)

I_Isti 2011.11.29. 18:06:37

Ja, egyébként ma volt hír, hogy próbaútra indul Kína első repülőgép-hordozója. Az ukránoktól vették, akik a szu felbomlásával jutottak a birtokába, gyakorlatilag ez a világ 23. szolgálatba álló repülőgép hordozója. Viszont a 23-ból véletlenül 12 db az USA birtokában van, és ezek rendelkeznek atommeghajtással. (És persze kétszer akkorák mint az összes többi közül a legnagyobbak...)

pimpalini 2011.11.29. 19:05:34

@I_Isti:

No igen, az a repülőgép-hordozó kb. azt a szintet képviseli csapásmérő erőben és komolyságban mondjuk az USS Ronald Reagan-hoz képest, mint pl. a Santissima Trinidad a Tirpitz-el szemben.:) Ráadásul még 3 év kb., hogy teljesen üzembe álljon.
süti beállítások módosítása